کرونا خیال رفتن ندارد، لطفاً جدی بگیرید
پایگاه فرهنگی شهرستان اندیکا
پایگاه اطلاع رسانی اندیکا
 نویسنده: حسین چراغیان بختیاری

 

جان رفت درسرمی و حافظ به عشق سوخت

عیسی  دمی  کجاست  که   احیای   ما  کند

 

از جمله مشکلاتی که از قدیم‌الایام مردم وحکومت ها با آن دست به گریبان بوده اند و همواره حیات بشر را تهدید می‌کرده تغییرات اقلیمی و حوادث غیر مترقبه مانند سیل، تکرگ،زلزله، خشکسالی و شیوع بیماری‌های واگیردار مانند طاعون و وبابوده که همیشه اولین قربانیان مردمان فقیر و کم بضاعت بوده است.

بیداد گرتاریخ تیمور مغول گورکانی در خاطراتش آورده است در سال 790 قمری در برخی از شهرهای ایران بیماری وبا شیوع پیدا کرده بود و لشگریان من به آن مبتلا شدند که با راهنمایی یک پیرمرد سالخورده با قرنطینه و دود دادن یک گیاه در فضای بسته بعد از دوماه موفق شدم جان بسیاری را از مرگ حتمی نجات دهم.تیمور در اصفهان، نیشابور و هرات جنایات بسیارکرد و مقاومت لرها در برابر تیمور یکی از غم انگیز ترین فجایع تاریخ ایران شد که روایت هولناکش در منابع تیموری به خوبی آمده است...!!!

وبا،یکی از شایع ترین بیماری های دوره ی زمامداری یکصد وپنجاه ساله ترکمانان قاجار در سده های دوازدهم و سیزدهم قمری(1211، 1249) بوده است.

"جان گرنی درکتاب قم درقحطی بزرگ آورده است ؛در خلال سال های، 1288 الی 1298 قمری چند بار وبا درقم و کاشان ظاهر شد،مسافران برگشته از قم وقتی به اصفهان رفتند این مرض را به آنجا منتقل کردند،سپس در بوشهر شدت گرفت و شیراز هم آلوده شد،آنفولانزای اسپانیایی هم شیوع پیدا کرد قحطی چنان بزرگ بود که غارت و آدم خواری باب شده بود.!!!

بار دیگر در سال1331 قمری برابر با سال 1292 خورشیدی، خشکسالی بزرگی در ایران بروز داد و سبب گرسنگی،سوء تغذیه و قحطی در سراسر کشور گردید.

"مرحوم کربلایی حبیب‌الله مدملیل از اهالی آبژدان اندیکا ـ که در سنین نوجوانی همراه پدرش کربلایی فیظ الله بزرگ از چهارمحال بختیاری به شهر اصفهان رفته بود خاطرات و مشاهدات خود را چنین بیان کرده است:"در دهات اطراف اصفهان قحطی آمده بود،خود اصفهان کمبود خواروبار بود ،زن ها و بچه ها به جهت طلب آذوقه در سر راه کاروان ها و قافله هایی که درآن حوالی عبور می کردند قرار می گرفتند،مردم اصفهان به انواع بیماری های سخت مبتلا بودند ـ مخارج تهیه دارو و حکیم برای همه ی مردم امکان پذیرنبود، زن و مرد و کودک رنگی در رخسار نداشتند،بیشترشان از شدت گرسنگی پوست و استخوان شده بودند، جمعیت زیادی را دیدم که از فرط گرسنگی و بیماری آمیخته با ناله سر در گریبان یکدیگر داشتند، دلی از جنس سنگ می خواست به تماشای این جماعت،یک بازرگان مقداری خیک روغن داشت که بعد از تخلیه روغن ها ـ خیک ها که از جنس پوست گوسفند بودند در میان جمعیت گرسنه پرتاب کرد و به عینه دیدم چگونه گرسنگان پوست را قطعه قطعه و به دندان می کشیدند"...!!!

راجع به میزان کشته شده های این وقایع و تحریم غله از سوی امپراطوری های شرق و غرب در تاریخ اختلاف است، بعضی مورخین حدود سه میلیون نفر و برخی 50% جمعیت ایران معادل 9 میلیون نفر را ذکر کرده اند، آثار این قحطی تا پایان جنگ جهانی دوم در سال 1945 میلادی برابر با سال 1318 خورشیدی ادامه داشتب در سال 1321 نیروهای متفقین ایران را اشغال کردند و باعث شیوع و گسترش بیماری های گوناگونی مانند حصبه و تیفوس گردید.آن موقع ها بیشترمردم بصورت پراکنده در قصبات زندگی می کردند و ظرفیت و آگاهی ها و امکانات پزشکی و بهداشتی امروزی هم نبود اما با همت رجال سیاسی وقت توانستند بر همه ی مشکلات فائق آیند...!!

مردم ایران در تاریخ خود سال های بسیار سخت دیگری هم به یاد دارند، مانند سال هجوم ملخ های هند و عربستان و قحطی، معروف به سال کلینه، کُلهینه (کلو koloٍ ـ ملخ) در سال های 1331و 1340 و 1342 در جنوب و جنوب غربی ایران و سال باریدن برف( سرخ و سیاه)و سال چهار پا میران در اوایل دهه چهل و سال 1347تب عفونتی مالاریا و مبارزه تا ریشه کنی آن و اکنون سال 1398و 1399 برابر باسال 2019 و 2020 میلادی ویروس جهانی کرونا یا کرونا ویروس (Coronaviruses) ...!

پزشکان اميدوارند اپیدمی ویروس سرماخوردگی کرونا بیشتر از سه ماه به درازا نکشد و این ممکن نخواهد شد مگر با قرنطینه خانگی، قطع دید و بازدید ایام نوروزی،رعایت بهداشت فردی رعایت بهداشت عمومی،جمع آوری زباله،بخصوص دستکش،ماسک،زباله های پلاستیکی و عدم رها سازی آب های سطحی و شستشوی اتومبیل در معابر و ضد عفونی خیابانها و..... تا با قدرت و جسارت این تهدیدبسیار جدی را پشت سر گذاشته و فرهنگ چند هزار ساله خود را به رخ دنیا بکشیم  ...!

آمارهای داخلی نشان می دهد در کشور عزیز ما 32 درصد از پسماند های شهری را پلاستیک و مابقی را سایر زباله ها تشکیل می دهند، نکته قابل توجه اینجاست که دهیاری ها و شهرداریها با قرار دادن امکانات مناسب در اختیار پاکبانان زحمت کش و جمع آوری اصولی زباله باید بگونه ای باشد تا نسبت به دفن و امحاء زباله استاندارد های لازم صورت گیرد و از ورود دوباره به چرخه محیط زیست به جد جلوگیری گردد تا ان شاء الله به یاری خداوند تبارک و تعالی با رعایت جدی روش های پیشگیرانه بتوانیم این ویروس منحوس و خطرناک را بکلی شکست بدهیم و از تکرار تاریخ جلوگیری کنیم.......! ........شاد باشید

 


این صفحه را به اشتراک بگذارید

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: دو شنبه 4 فروردين 1394برچسب:کرونا,کروناویروس,بختیاری,لر,مسجدسلیمان,اندیکا,
ارسال توسط

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 347
بازدید دیروز : 487
بازدید هفته : 1657
بازدید ماه : 2962
بازدید کل : 84723
تعداد مطالب : 175
تعداد نظرات : 52
تعداد آنلاین : 1